Hur Du Sätter Upp Realistiska Mål – Träning

Hur Du Sätter Upp Realistiska Mål - Träning

När man börjar träna är det bra att sätta upp mål. En vanlig taktik är att man sätter upp ett mål långt fram och har små delmål på vägen.

Det låter ju lätt, men kan snabbt kännas svårt.

Speciellt om målen inte är realistiska, du kanske börjar märka att du inte hinner med alla pass, det du ska göra är för svårt osv.

Låt oss börja med att beskriva vad är ett orealistiskt mål är!

Det säger ju sig själv men för att förtydliga så kan man säga att det är ett mål som kanske är lite väl ambitiöst.
Ett exempel på orealistiskt mål skulle kunna vara att du på 1 månad ska klara ett maratonlopp utan problem, och du har aldrig sprungit förut. Ett mer realistiskt mål skulle kanske vara att du ska klara detta på 1 år.

Så hur fixar man realistiska mål?

Gör en grundplan.

Försök vara så realistisk som möjligt, vi kommer till vad du gör om du inte lyckats med det. Sätt upp målet och på vilken tid målet ska uppnås, stoppa in delmål där emellan som på något sätt talar om för dig att du närmar dig ditt slutmål.

Modifiera.

Nu har du startar igång och kanske märker att det inte går enligt plan. Det kan vara allt från att du inte hinner till att det är för svår träning.
Byt inte mål här, utan se om du kanske bara ska köra lite mindre eller kanske börja med något lättare.
Se då också om du behöver ändra dina delmål något.

Ta hjälp om det behövs!

Om allt verkar gå bra nu så kör du bara på. Om inte så ta hjälp av någon kunnig.
Det kan vara vi på KiroXpert( självklara valet;) ) eller någon tränare du litar på.
Hitta någon med sunt förnuft! Visa vad du har för mål och hur din plan ser ut, kanske har vi eller denna person erfarenheter som kan hjälpa dig.

Så… som du säkert förstår nu kanske man inte lyckas sätta fullt realistiska mål direkt. Eller att målet är fullt realistisk med delmålen inte är det.

Det finns inget sätt som funkar för alla och du kommer kanske behöva testa dig fram några gånger. Du skaffar dig erfarenheter som i framtiden kommer vara som referens och hjälpa dig sätta upp nya mål. 

Så det är faktist ganska enkelt, sätt upp ett mål med delmål där du försökt vara realistisk utefter vad DU tror. Verkställ sedan och var med på att du kan behöva korrigera lite på vägen. 

Related Articles

Responses

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Nu skickar vi din kod!
Det kan ta 5-10 min

kolla din inkorg och skräppost

Kiroxpert loga

Friskvårdsportaler

KiroXpert är kopplad till olika friskvårdsportaler där du kan utnyttja ditt friskvårdsbidrag för att bli medlem hos oss.

Eller…

Ta kontakt med din chef/arbetsgivare. På vissa arbetsplatser behöver du själv lägga ut pengarna först, för att sedan mot uppvisat kvitto få pengar av arbetsgivaren. Genom oss får du kvitto direkt vid ditt köp skickat till din email.