Hur Du Tränar Utan Något Uppehåll – 5 Tips

Hur Du Tränar Utan Något Uppehåll - 5 Tips

När man börjar träna så startar man ofta när motivationen är på topp,
man prioriterar in träningen och det känns kul.

Sen kommer det plötsligt en liten lavett av livet, där motivationen dippar och det blir lite klurigt att prioritera sådär bra.

Du kanske känner igen det där?
Du kommer igång bra sen faller det lite pladask, du fick ont, blev sjuk, kom av dig lite sen gick det några veckor, kanske månader utan träning.
Så känner du dig sådär dålig och undrar hur folk gör som jämt tränar regelbundet.

Du är långt ifrån ensam om detta och det är ett vanligt problem som jag hjälper mina klienter med.
Så nu tänkte jag gå igenom lite tips som jag hoppas kan hjälpa dig få en mer regelbundenhet i träningen.

Varför Tränar Du?

Ta reda på varför du tränar och var ärlig mot dig själv…
Är det för att alla andra gör det och man liksom ska träna? Eller är det faktist något du gör för att investera i dig själv och din hälsa?
Det sistnämnda är helt klart att föredra om du ska tänka långsiktigt.

Börja Lättare!

Börja för lätt! Du vill träna regelbundet under lång tid, det finns ingen vits med att göra allt på en gång.
Låt dig växa in i det lite, börja med färre pass än du tänker dig och kör dom lätt. Försök hitta känslan av att du efter varje pass känner att du hade mer kvar att ge.
Se det som en aptitretare i början!

Jämför Dig INTE Med Andra

Jämför dig inte med andra, det kommer du nog att göra stundtals.
Om du nu gör det så försök att inte se ned på dig själv och tänka att du är mycket sämre eller svagare eller vad det nu än kan vara.
Du har ju precis börjat, alla har någon gång börjat och man är oftast inte i sin livs form då. Så försök att fokusera på dig själv och var nöjd med dom framstegen som du gör oavsett små eller stora.

Se Helheten

Zooma ut! Bedöm inte varje enskilt pass, du kommer ha träningar som känns bra och du kommer ha träningar som känns mindre bra.
Bli inte frustrerad när det är motigt, försök zooma ut och se hur det har gått under en längre tid.
Vi har toppar och dalar men så länge du fortsätter och försöker så lovar jag dig att det gradvis går uppåt. Bara för att ett pass kändes lite tungt eller du hade lite låg motivation så betyder inte det att passet inte gett dig något.
Passet har oavsett hur det känts bidragit till din hälsa.

Våga Göra Lite Ändringar

Du har satt upp mål, du kör dina pass, det går åt rätt håll och allt känns bra.
Sen kommer livet emellan, sånt där vi inte hade räknat med och nu kanske du får svårt att hinna med din träning.
Det är lätt hänt här att man lägger ner, för kan jag inte följa din plan nu så är det ju ingen ide?
Du kanske inte behöver lägga ner helt, du kanske under den här perioden bara ska försöka hålla motorn varm. Tillåt dig att kanske köra lite färre och kortare pass, om den här perioden inte ska vara för evigt så kommer du förr eller senare att kunna hoppa upp på sadeln igen.
Våga göra lite ändringar i planen, lite är alltid bättre än inget!

Hoppas dessa tips kan få dig att avdramatisera din träning något, träning och motion ska vara något du mår bra av och ska tycka är kul.

Vill du undvika att få uppehåll i din träning så kan det vara bra att veta att du gör det för dig själv, börjar i ett lugnt tempo, fokuserar på dina egna framsteg, zoomar ut och se det långsiktigt och våga anpassa och ändra efter livssituation.

Related Articles

Responses

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Nu skickar vi din kod!
Det kan ta 5-10 min

kolla din inkorg och skräppost

Kiroxpert loga

Friskvårdsportaler

KiroXpert är kopplad till olika friskvårdsportaler där du kan utnyttja ditt friskvårdsbidrag för att bli medlem hos oss.

Eller…

Ta kontakt med din chef/arbetsgivare. På vissa arbetsplatser behöver du själv lägga ut pengarna först, för att sedan mot uppvisat kvitto få pengar av arbetsgivaren. Genom oss får du kvitto direkt vid ditt köp skickat till din email.