Om Du Får Ont När Du Tränar – Vad Kan Det Vara

Om Du Får Ont När Du Tränar - Vad Kan Det Vara

Du tränar och ligger i och det känns kul, sen högg det till lite i… låt oss säga ryggen. Du känner direkt att det inte är träningsvärk, det gör ont på ett helt annat sätt.
​Vad har hänt nu?

9,9 av 10 gånger så har du inte gått sönder, allt är helt i din kropp MEN du har fått ont.
​Din kropp är lite fiffig, när någon del av din kropp får lite mer belastning än va den tål (detta kan vara över tid eller vid enstaka lyft eller aktiviteter) så kommer den göra lite ont eller mycket ont. 

​​Om den behöver så kommer den göra så pass ont att du knappt kommer upp ur sängen. Det är kroppens sätt att säga sakta i backarna, jag hinner inte med.

Man tror ofta att man gjort något fel, eller är för kort och sned och har kompenserat och sen har man gått sönder och riktigt så enkelt är det inte.

​​I vissa fall när man gör någon lätt rörelse och plötslig får sådär jätteont så är det snarare så att det var den lilla droppen som fick bägaren att rinna över än att det var en rörelse som var fel. Just i detta tillfälle fick en viss del av din kropp nog och sa ifrån.

Smärta är ett varningssystem och behöver absolut inte betyda att du gått sönder.

Så vad gör man när man får ont? För det första så försök att lugna ner dig, även om det känns som du behöver åka in till akuten.
​Det är fullt normalt att det gör VÄLDIGT ont. Oro kan vrida upp volymen på smärtan kan man säga, oro är en riskfaktor för att du ska få mer ont.

Är du väldigt orolig sök hjälp så någon kan undersöka dig, det kan lindra din oro.

Så nu förutsätter vi att du fått ont och det inte är skadat, det är alltså bara smärta.
​Försök trots detta att röra dig och aktivera dig, gör det som går.
​När det börjat lugna ner sig efter någon dag eller två så börja utöka och försök göra mer saker. Modifiera, hitta andra sätt att utföra saker och ting hoppa inte över det i första taget.

När det kommer till träning så försök träna sånt som inte gör ont och testa sånt som du tror gör ont. Kör lättare, hitta även här vinklar och belastning som gör det lättare och kom ihåg att det är okej att det känns lite.

​​Gör det så ont att du måste avbryta så gör det, men är det hanterbart så kör på. Man brukar säga att smärta på allt under 5 på en 10 gradig skala är okej.

En viktig sak att komma ihåg är att det med väldigt stor sannolikhet kommer att gå över, men det kan ta lite tid. Ryggsmärta som exempel har ett naturalförlopp på mellan 2-6 veckor, dvs det går över av sig självt på den tiden och ibland kan det faktist ta lite längre tid.

Related Articles

Responses

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Nu skickar vi din kod!
Det kan ta 5-10 min

kolla din inkorg och skräppost

Kiroxpert loga

Friskvårdsportaler

KiroXpert är kopplad till olika friskvårdsportaler där du kan utnyttja ditt friskvårdsbidrag för att bli medlem hos oss.

Eller…

Ta kontakt med din chef/arbetsgivare. På vissa arbetsplatser behöver du själv lägga ut pengarna först, för att sedan mot uppvisat kvitto få pengar av arbetsgivaren. Genom oss får du kvitto direkt vid ditt köp skickat till din email.